Η σχετικά σύντομη ιστορία του Διαδικτύου είναι γεμάτη με ιστορίες ιστοσελίδων και διαδικτυακών υπηρεσιών που κάποτε έσφυζαν από χρήστες αλλά σύντομα εγκαταλείφθηκαν εξαιτίας νέων ταχύτερων και καλύτερα σχεδιασμένων εφαρμογών και υπηρεσιών.
Αυτή η στιγμή δε φαίνεται να πλησιάζει για το Facebook, συγκεκριμένα δεν είναι καν στον ορίζοντα, εξαιτίας του ότι η δημοφιλής ιστοσελίδα έχει εξελιχθεί σε σημαντικό μέρος της κοινωνικής ζωής των μελών του, μια ιδέα που περιγράφεται ως «τεχνολογικό κλείδωμα».
«Νομίζω ότι το Facebook είναι το σημαντικότερο επίτευγμα του Ίντερνετ, περισσότερο ακόμη και από τη Google, επειδή τοποθετούνται ως η διαδικτυακή μας ταυτότητα», εξήγησε η Αλίσα Ραβάζιο, 21χρονη φοιτήτρια του UCLA, που σπουδάζει την επίδραση του Διαδικτύου στην κοινωνία και την επικοινωνία. «Είναι το αληθινό σου όνομα, οι πραγματικοί σου φίλοι, και από τη στιγμή που ξεπεράσεις το σκόπελο της ιδιωτικότητας των στοιχείων, καθίσταται η παγκόσμια σύνδεσή σου με τον κόσμο. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι είναι το νέο κινητό τηλέφωνο, είναι το εργαλείο με το οποίο έρχεσαι σε επαφή, σχεδόν προαπαιτούμενο της σύγχρονης κοινωνικότητας».
Το «τεχνολογικό κλείδωμα» αναφέρεται στην ιδέα ότι όσο περισσότερο μία κοινωνία υιοθετεί μια συγκεκριμένη τεχνολογία, τόσο πιο απίθανο είναι οι χρήστες της να την αντικαταστήσουν. Αυτός είναι ο λόγος που η διάταξη QWERTY στα πληκτρολόγια εξακολουθεί να εφαρμόζεται από όταν εμφανίστηκε στις γραφομηχανές του 1870, παρά το ότι έχουν κατά καιρούς παρουσιαστεί πιο λογικές διατάξεις των γραμμάτων σε ένα πληκτρολόγιο.
Το Facebook, που μετρά περισσότερους από 100 εκατομμύρια χρήστες στις ΗΠΑ και 350 εκατομμύρια παγκοσμίως, φαίνεται να βρίσκεται στο προστάδιο του τεχνολογικού κλειδώματος, σύμφωνα με την εταιρεία ερευνών Comsocre. Τον περασμένο Δεκέμβριο, το Facebook κατέγραψε σχεδόν 112 εκατομμύρια μοναδικούς επισκέπτες στις ΗΠΑ, σε σύγκριση με τα 57 εκατομμύρια του MySpace και τα 20 εκατομμύρια του Twitter. Ταυτόχρονα, οι χρήστες περνούν σημαντικά περισσότερο χρόνο στο Facebook, που φτάνει κατά μέσο όρο τα 246,9 λεπτά σε μηνιαία βάση. «Είναι κάτι που αυτό-τροφοδοτείται», εξηγεί ο διευθυντής της Comscore, Άντριου Λίπμαν. «Όσο περισσότεροι χρήστες έρχονται στο δίκτυο, τόσο περισσότερο συνδέονται μεταξύ τους, ανεβάζοντας το κόστος και τον αντίκτυπο της αποχώρησης από αυτό».
Όσοι μελετούν τις τάσεις στο Διαδίκτυο, επισημαίνουν ότι το MySpace που κάποτε ήταν εξαιρετικά δημοφιλές, δεν κατάφερε σε κανένα σημείο να φτάσει την παγκόσμια κυριαρχία του Facebook, που ο τότε φοιτητής στο Harvard ιδρυτής του ξεκίνησε από το δωμάτιο της φοιτητικής εστίας το 2004. Αρχικά, το Facebook περιόρισε τη δυνατότητα συμμετοχής μόνο στους φοιτητές του Harvard, ενώ στη συνέχεια απευθύνθηκε σε όλα τα αμερικανικά πανεπιστήμια, μια κίνηση που αύξηση σημαντικά την απήχησή του στους εφήβους. Όταν δε, άνοιξε την πρόσβαση σε όλους τους χρήστες το 2006, κατακλύστηκε από μέλη ηλικιών από 25 μέχρι και 45 ετών.
Ο Τιμ Γκρόλινγκ, καθηγητής επικοινωνίας στο UCLA, επεσήμανε ότι ακριβώς επειδή οι χρήστες μπορούσαν να γίνουν μέλη του Facebook χωρίς να προαπαιτείται η διαγραφή τους από το MySpace, πολλοί νέοι μπορούσαν να έχουν λογαριασμό και στις δύο ιστοσελίδες, έως ότου το κέντρο βάρους σταδιακά μετατοπιστεί υπέρ του πρώτου.
«Το MySpace δεν έχει εστιάσει τόσο πολύ στην κοινωνική πλευρά της δικτύωσης, δεν έχει τις κοινωνικές πτυχές και προεκτάσεις του Facebook», επεσήμανε ο Γκρόλινγκ. «Το Facebook έχει φτάσει σε ένα σημείο που οι ενεργοί του χρήστες αντιμετωπίζουν κάποιας μορφής κοινωνικό κόστος εάν σταματήσουν να το χρησιμοποιούν».